Aquest projecte artisticoliterari és una exploració sobre la desaparició i la mutació del coneixement. Experimenta amb la imatge, el desgast del llenguatge o la dissolució i l'esgotament de les paraules a través de la ficció en la nostra memòria col·lectiva. S'inscriu en els processos de creació i en un contradiscurs que reivindica la fase más humana de l'individu en què mil idees formen una frase i, finalment, un llibre.
L'exposicó alterna elements visuals, textuals, sonors i olfactius en àmbits transversals. Es configura des de l'heroïna grega Partènope, relat que forma part de l'investigació de la doctora María Paz López al seu projecte Fragmentos de novela griega en papiro fonament del llibre anterior del mateix títol (Turpin Editores, 2022) i que obria una nova línia amb una aportació poeticoartística contemporània.
Ara s'expandeix en els seus elements processuals, conceptualitzada a través dels seus objectes entre cabells tallats o l'olor intangible de les confluències a través del temps. La seua imatge de portada va ser ja una referència en un dels múltiples aspectes: les nafres o estigmes de les mans de la santa.
El temps produeix l'efecte de desaparició en els òstracons, en els papirs, en els manuscrits i en paral·lel es presenta un altre repte, diferent i similar: llibres incendiats: relats ignorats. Cinc llibres salvats de la crema n’oculten els continguts. Des dels textos fragmentaris es reconstrueixen diferents relats, que en preserven l’aleatorietat, afirmen les seues desconnexions i interpel·len al pensament per a, posteriorment, recuperar-los en una sala de lectura.
En l'exposició i en el nou llibre s'indaga en el procés que va del fragment al relat. Els transcriptors d'aquests relats desapareguts són fidedignes als autors? Fins a on arriba l'autor quan apareix el “transcriptor-artista”? Són la mateixa entitat?
Poètiques incendiades pel seu contingut, per allò que ens toca dins, pels nostres incendis quotidians i, al final, per la nostra catarsi. Quan arriba l'esmentada ficció conflueixen els imaginaris, la interpretació i l'experiència viscuda en el nostre món contemporani. Sovint en la història s'han produït diferents cremes de llibres. No s’hi volia rescatar res, simplement és l'anul·lació de les idees de generacions i generacions que han fet avançar la humanitat. És la por al llibre.
Els escrits que prologuen el catàleg-llibre també incideixen en tots aquests aspectes, cadascun amb el seu estat i forma. La publicació és des del principi una aventura, un repte irònic i crític per als qui vulguen entrar en la lectura.
Aquesta exposició s'ha produït en col·laboració amb el MUA, Museu de la Universitat d'Alacant, amb el patrocini del projecte d'investigació “Els papirs de la Vida d'Alexandre, edició i estudi literari del text en el context de la narrativa de ficció en grec antic (PAVIDAL)” del Ministeri de Ciència i Innovació.
Col·laboració especial sonora i olfactiva: Jaime Munárriz i Carlos Ibañez, respectivament.
Comissariada per María Paz López i Aramis López