// 17.01.2001 - 17.02.2001 / Sala SEMPERE

A Primera Vista. Col·lecció d'Art de les Corts d'Aragó


Del 25 de gener al 17 de febrer de 2001, la Sala Sempere del Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) va acollir l'exposició A Primera Vista. Col·lecció d'Art de les Talls d'Aragó. La mostra va estar compostosa per 34 pintures de 32 pintors aragonesos de naixença i adopció, escollides entre els fons pictòrics que la institució té situats en el Palau de la Aljafería de Saragossa. L'exposició va permetre conèixer en síntesi les manifestacions més rellevants de l'esdevenir recent de l'art aragonès. Els períodes de la pintura --abstractes, expresionistas, grup Azuda-40 i neovanguardias (anys 80)--, representen cadascuna de les seccions que es va organitzar l'exposició.

A Primera Vista va tenir dos objectius essencials. En primer lloc dió a conèixer la col·lecció de les Talls d'Aragó, amb el propòsit de difondre i propiciar el coneixement del patrimoni col·lectiu i, en segon lloc, va identificar el més representatiu de la pintura aragonesa de la segona meitat del segle vint.

El naixement de la col·lecció de les Talls d'Aragó va començar al març de 1985 amb la presentació de catorze obres adquirides al llarg dels mesos anteriors. Les Talls van adquirir a Santiago Llacunes el quadre titulat Vaixells, obra emblemàtica de l'any 1949 a causa del nou rumb que anava a prendre la pintura abstracta en l'Espanya de la immediata postguerra. Pocs mesos més trigui, la Diputació General va adquirir a Llacunes el llenç Reyes Mags, datat també de l'any 1949. va Haver en aquells primers passos autonòmics una manifesta voluntat per recuperar per al seu patrimoni artístic les obres més genuïnes i representatives de la pintura aragonesa del segle vint, com era la pintura abstracta del Grup Pòrtic, formulada entre 1949 i 1953. Així mateix, les Talls van decidir en la primera legislatura apostar per la pintura jove de finals dels setanta.

En l'actualitat, la col·lecció continua oberta per a incloure l'obra d'altres artistes aragonesos mereixedors de formar part d'ella. Respecte al terme "art aragonès", això no significa que existeixi un determinat estil d'art inherent a aquesta comunitat. Més aviat deu entendre's com una manera senzilla per a referir-se a la producció realitzada pels artistes residents i els nadius emigrats que freqüenten o van freqüentar les sales d'exposicions locals, però que tenen les mateixes inquietuds que qualsevol altre artista del panorama internacional.

Tornar