Taller, Art i memòria

Curs: 2008/2009


Introducció

Utilitzant com a fil conductor la memòria, element fonamental que forma la nostra identitat, aquest taller plantejava als alumnes una presa de consciència sobre com funciona la nostra ment, com a través d’estímuls multisensorials –olors, sabors, sons o imatges– som capaces d’activar els nostres records i com aquests poden ser plasmats d’una forma creativa. Aconseguíem, d’aquesta manera, fer-los reflexionar sobre com l’art, considerat com un dels vehicles d’expressió més poderosos de l’ésser humà, podia convertir-se en un exercici d’introspecció per a canalitzar els nostres sentiments, alegries, pors i anhels. L’anàlisi d’obres artístiques clàssiques i contemporànies que recuperaven la memòria col•lectiva i personal, com també la immersió en el procés de creació plàstica, permetia als alumnes comprendre la capacitat de l’art per a evocar esdeveniments i emocions.

Metodologia

El taller s’iniciava amb una projecció d’imatges en PowerPoint que mostrava les creacions d’artistes de tots els temps que han utilitzat la memòria com a font d’inspiració. Aquesta part es plantejava com un diàleg entre els alumnes i els monitors del taller, amb la finalitat de crear els estímuls adequats per a facilitar l’elaboració d’una obra artística a partir del que s’ha analitzat i de l’experiència personal de cadascun.

Els temes desenvolupats en aquesta presentació van ser:
- Com funciona la memòria humana?
- L’art com a ancoratge de la memòria històrica
- La memòria: a mig camí entre la imaginació i la realitat
- Els records: caixa de ressonància dels sentiments
- L’evocació com a font de creació artística
- Fotografia i memòria
- Pintura i memòria
- Altres mitjans artístics –escultura, collage, etc.– al servei de la memòria
- Colors, línies i textures: eines per a la representació dels records

En la part creativa del taller, els alumnes treballaven de forma individual. L’activitat consistia a plasmar, mitjançant la tècnica del pastel i el collage, un mapa-obra de les emocions vinculades a alguns dels seus records. Per sobre de les experiències felices o plaents, va destacar la presència de treballs que canalitzaven records dolorosos (experiències traumàtiques, pèrdua d’éssers estimats, malalties, etc.) i aquells que retien un homenatge, emotiu i sincer, als avis.

El taller estava dirigit a Educació Secundària i Batxillerat i hi van participar 422 alumnes de la província d’Alacant.


Tornar

INFORMACIÓ

Concertar visites/activitats:
965 90 9517 / 965 90 9387
didactica.mua@ua.es