Introducció
Aquest taller plantejava un recorregut històric per la creació artística posada al servei de la reivindicació social. Des del Bosch fins als realitzadors de grafits actuals, el taller reflexionava sobre l’obra dels creadors que han alçat els seus pinzells com a única arma per a lluitar contra les injustícies socials, com a crit desesperat davant de la perversitat humana: guerres, immoralitats, maltractaments, atemptats, infàmies o abusos.
Metodologia
Els continguts desenvolupats en la presentació PowerPoint es van estructurar en tres parts: història de l’art compromès, nous mitjans al servei de l’art reivindicatiu (fotografia, instal·lacions, còmic, grafit, etc.) i cartellisme. Els temes van ser els següents:
- Art moralitzador durant l’època renaixentista i barroca.
- Goya: Capritxos i Desastres de la Guerra.
- La Revolució Francesa i el Romanticisme.
- Dadà, resposta absurda a una guerra absurda.
- El Guernica de Picasso, l’art convertit en símbol antibèl•lic.
- Renau i el cartellisme reivindicatiu.
- L’abstracció com a protesta.
- Art pop i realisme social.
- Publicitat i art, aliança fructífera per a la demanda social.
- La vinyeta còmica, l’humor com a estratègia de protesta.
- Projectes expositius i compromís social.
- Grafits, pintades de contestació urbana.
En la part creativa del taller, els alumnes treballaven en grups de tres o quatre i feien un cartell de gran format mitjançant tècniques de dibuix i collage. Després de debatre l’elecció d’un tema que els preocupara i consideraren just defensar, havien de desenvolupar-lo plàsticament i acompanyar-lo d’un lema. Les guerres, la violència de gènere, la contaminació, el consumisme, l’especulació urbanística, els abusos de poder o els desequilibris socials, van ser alguns dels temes més representats.
En aquest taller van participar 1.290 alumnes d’Educació Secundària i Batxillerat.