Amb noms de dona:

Mestres

L’exposició Amb noms de dona: Mestres inclou les biografies de setze mestres. Algunes d’elles són contemporànies, d’altres són d’èpoques passades. Algunes d’elles són espanyoles, però també n’hi ha d’altres països europeus, americans, africans i asiàtics. Totes destaquen per les seues aportacions al món educatiu i a les societats en què han desenvolupat els seus èxits. Entre les mestres ací incloses apreciem diversitat de trajectòries professionals, però comparteixen un fort compromís social, senya d’identitat de la professió de mestra, de docent, siga quina siga la seua etapa educativa o el seu context sociocultural. Les aportacions conceptuals i les innovacions metodològiques per les quals se’ls reconeix són diverses. Algunes d’aquestes s’han centrat en la primera infància com una etapa vital amb característiques pròpies i de gran importància educativa; altres, a revalorar i qualificar la formació inicial docent; d’altres, en la necessitat d’educar des de la naturalesa, les arts, la ciència experimental, l’aprenentatge manipulatiu, el respecte a les emocions i el desenvolupament del pensament crític. Se’ls considera impulsores i precursores de teories i mètodes molt vigents a les escoles actuals, són referents d’una identitat docent centrada en l’alumnat com a protagonista del seu procés d’aprenentatge propi. A més, totes destaquen pel compromís amb l’educació per a la igualtat d’oportunitats, tant de les xiquetes i dones en aquells contextos en què va ser o és necessari, com de la població rural, les persones en situació d’exclusió social, de guerra i altres violències o vulnerabilitats.

L’objectiu de l’exposició és doble. D’una banda, pretén visibilitzar aquestes mestres i les seues aportacions a les ciències de l’educació, a les arts, a les polítiques educatives, als processos democràtics i, en general, a la societat. Però també, a través de les seues biografies, es pretén visibilitzar i reconèixer socialment la professió de mestra, feminitzada en el seu conjunt i hiperfeminitzada quan se centra en l’alumnat de menor edat o majors necessitats educatives, i de vegades, per això, tan poc valorada. Retre homenatge així a tantes mestres invisibles, oblidades, mai reconegudes, però que tanta importància han tingut en la construcció de societats més lliures, més formades i més democràtiques. El nostre agraïment i reconeixement a totes elles, mestres.

Autoria i agraïments: A Rocío Diez Ros, Professora Titular d'Universitat del Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques de la UA, per la redacció de la presentació d'aquesta exposició i per contribuir a la selecció de les mestres referents.

Heike Freire Rodríguez

França 1965 -


Pedagoga, psicòloga, filòsofa, escriptora i activista espanyola. Ha sigut assessora del govern francès en l’Institut d’Educació Permanent de París. Reconeguda internacionalment com a creadora de la “pedagogia verda”, centrant les seues investigacions en les relacions entre salut, benestar i aprenentatge en la natura. És una ferma defensora de l’educació a l’aire lliure, el contacte amb la natura i el joc com a eines fonamentals per al desenvolupament integral de les persones. El seu enfocament humanista i respectuós ha influït en el disseny de noves metodologies educatives que cerquen formar persones més lliures, crítiques i compromeses amb el seu entorn. Ha dirigit revistes com Cuadernos de Pedagogía i Mente Sana. El seu treball li ha valgut reconeixements com el Premi Magisteri als i les protagonistes de l’educació 2020. Freire ha defensat una educació que fomente l’autonomia, la participació i la construcció activa del coneixement per part dels estudiants. A més, ha sigut una de les grans impulsores de la pedagogia emocional, ajudant a visibilitzar la importància de treballar les emocions i el benestar a l’aula.


© 2025 MUA. Museu de la Universitat d'Alacant · Tots els drets reservats. · Info Legal · Contacte · +34 965 90 93 87
Vicerectorat de Cultura, Esport i Extensió Universitària · www.veu.ua.es