Amb noms de dona:

Mestres

L’exposició Amb noms de dona: Mestres inclou les biografies de setze mestres. Algunes d’elles són contemporànies, d’altres són d’èpoques passades. Algunes d’elles són espanyoles, però també n’hi ha d’altres països europeus, americans, africans i asiàtics. Totes destaquen per les seues aportacions al món educatiu i a les societats en què han desenvolupat els seus èxits. Entre les mestres ací incloses apreciem diversitat de trajectòries professionals, però comparteixen un fort compromís social, senya d’identitat de la professió de mestra, de docent, siga quina siga la seua etapa educativa o el seu context sociocultural. Les aportacions conceptuals i les innovacions metodològiques per les quals se’ls reconeix són diverses. Algunes d’aquestes s’han centrat en la primera infància com una etapa vital amb característiques pròpies i de gran importància educativa; altres, a revalorar i qualificar la formació inicial docent; d’altres, en la necessitat d’educar des de la naturalesa, les arts, la ciència experimental, l’aprenentatge manipulatiu, el respecte a les emocions i el desenvolupament del pensament crític. Se’ls considera impulsores i precursores de teories i mètodes molt vigents a les escoles actuals, són referents d’una identitat docent centrada en l’alumnat com a protagonista del seu procés d’aprenentatge propi. A més, totes destaquen pel compromís amb l’educació per a la igualtat d’oportunitats, tant de les xiquetes i dones en aquells contextos en què va ser o és necessari, com de la població rural, les persones en situació d’exclusió social, de guerra i altres violències o vulnerabilitats.

L’objectiu de l’exposició és doble. D’una banda, pretén visibilitzar aquestes mestres i les seues aportacions a les ciències de l’educació, a les arts, a les polítiques educatives, als processos democràtics i, en general, a la societat. Però també, a través de les seues biografies, es pretén visibilitzar i reconèixer socialment la professió de mestra, feminitzada en el seu conjunt i hiperfeminitzada quan se centra en l’alumnat de menor edat o majors necessitats educatives, i de vegades, per això, tan poc valorada. Retre homenatge així a tantes mestres invisibles, oblidades, mai reconegudes, però que tanta importància han tingut en la construcció de societats més lliures, més formades i més democràtiques. El nostre agraïment i reconeixement a totes elles, mestres.

Autoria i agraïments: A Rocío Diez Ros, Professora Titular d'Universitat del Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques de la UA, per la redacció de la presentació d'aquesta exposició i per contribuir a la selecció de les mestres referents.

Hanan Al Hroub

Betlem 1972-


Pedagoga palestina, nascuda en un camp de refugiats a Betlem, ha centrat el seu treball en l’educació dels xiquets i les xiquetes palestins que han crescut enmig de la violència i l’ocupació. Al-Hroub ha promogut un enfocament pedagògic que posa èmfasi en la construcció de la pau, el respecte als drets humans i la superació del trauma a través de l’educació. A l’aula de l’escola Samiha Khalil a la ciutat d’Al-Bireh, pròxima a Ramal·lah (al nord de Jerusalem), al-Hroub transforma l’aprenentatge en una experiència lúdica i acolorida. Utilitza globus, calcetins amb lletres, titelles i fins i tot el terra com a tauler de joc per a ensenyar matèries com aritmètica i llenguatge. La seua proposta educativa es basa en un enfocament constructivista, en què els i les estudiants són vistos com a agents actius del seu aprenentatge, creant un ambient segur i alegre en què xiquets i xiquetes puguen aprendre i sanar. El seu treball també inclou la formació de mestres perquè afronten els desafiaments d’ensenyar en contextos de guerra i violència, proporcionant eines perquè acompanyen els estudiants de manera efectiva. El seu treball ha sigut reconegut amb el prestigiós Global Teacher Prize en 2016, considerat el “Nobel de l’ensenyament”. A través de la seua labor ha demostrat que l’educació és una poderosa eina per a transformar societats i per a oferir als xiquets i les xiquetes un futur més esperançador.


© 2025 MUA. Museu de la Universitat d'Alacant · Tots els drets reservats. · Info Legal · Contacte · +34 965 90 93 87
Vicerectorat de Cultura, Esport i Extensió Universitària · www.veu.ua.es