Amb noms de dona:

Mestres

L’exposició Amb noms de dona: Mestres inclou les biografies de setze mestres. Algunes d’elles són contemporànies, d’altres són d’èpoques passades. Algunes d’elles són espanyoles, però també n’hi ha d’altres països europeus, americans, africans i asiàtics. Totes destaquen per les seues aportacions al món educatiu i a les societats en què han desenvolupat els seus èxits. Entre les mestres ací incloses apreciem diversitat de trajectòries professionals, però comparteixen un fort compromís social, senya d’identitat de la professió de mestra, de docent, siga quina siga la seua etapa educativa o el seu context sociocultural. Les aportacions conceptuals i les innovacions metodològiques per les quals se’ls reconeix són diverses. Algunes d’aquestes s’han centrat en la primera infància com una etapa vital amb característiques pròpies i de gran importància educativa; altres, a revalorar i qualificar la formació inicial docent; d’altres, en la necessitat d’educar des de la naturalesa, les arts, la ciència experimental, l’aprenentatge manipulatiu, el respecte a les emocions i el desenvolupament del pensament crític. Se’ls considera impulsores i precursores de teories i mètodes molt vigents a les escoles actuals, són referents d’una identitat docent centrada en l’alumnat com a protagonista del seu procés d’aprenentatge propi. A més, totes destaquen pel compromís amb l’educació per a la igualtat d’oportunitats, tant de les xiquetes i dones en aquells contextos en què va ser o és necessari, com de la població rural, les persones en situació d’exclusió social, de guerra i altres violències o vulnerabilitats.

L’objectiu de l’exposició és doble. D’una banda, pretén visibilitzar aquestes mestres i les seues aportacions a les ciències de l’educació, a les arts, a les polítiques educatives, als processos democràtics i, en general, a la societat. Però també, a través de les seues biografies, es pretén visibilitzar i reconèixer socialment la professió de mestra, feminitzada en el seu conjunt i hiperfeminitzada quan se centra en l’alumnat de menor edat o majors necessitats educatives, i de vegades, per això, tan poc valorada. Retre homenatge així a tantes mestres invisibles, oblidades, mai reconegudes, però que tanta importància han tingut en la construcció de societats més lliures, més formades i més democràtiques. El nostre agraïment i reconeixement a totes elles, mestres.

Autoria i agraïments: A Rocío Diez Ros, Professora Titular d'Universitat del Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques de la UA, per la redacció de la presentació d'aquesta exposició i per contribuir a la selecció de les mestres referents.

Maria Montessori

Itàlia 1870 - Països Baixos 1952


Pedagoga, metgessa i filòsofa italiana que va revolucionar l’educació infantil amb el seu enfocament únic i respectuós cap al desenvolupament dels xiquets i les xiquetes. Nascuda a Chiaravalle, Itàlia, va ser una de les primeres dones metgesses del seu país en 1896. El seu mètode, basat en l’observació i el respecte pel ritme natural de l’aprenentatge de cada infant, ha sigut fonamental per a l’educació inclusiva i per a la creació d’espais d’aprenentatge que afavorisquen l’autonomia, la creativitat i el respecte mutu. Montessori va defensar la idea que el xiquet i la xiqueta no són un simple receptor de coneixements, sinó un ésser actiu que construeix el seu propi aprenentatge en un entorn adequat. El mètode Montessori subratlla la importància de la llibertat dins dels límits, promovent l’exploració i l’aprenentatge autodirigit. A més, Montessori va ser pionera en l’educació dels xiquets i les xiquetes amb discapacitats, desafiant les normes establides i demostrant que tenen la capacitat d’aprendre, si se’ls brinden les eines adequades. Montessori va ser una activa defensora dels drets de les dones i una lluitadora contra l’explotació laboral infantil. El seu llegat perdura avui dia, ja que milers d’escoles Montessori al voltant del món continuen aplicant els seus principis. El seu treball ha transformat l’educació i ha contribuït a un enfocament inclusiu, respectuós i centrat en el desenvolupament integral de cada persona.


© 2025 MUA. Museu de la Universitat d'Alacant · Tots els drets reservats. · Info Legal · Contacte · +34 965 90 93 87
Vicerectorat de Cultura, Esport i Extensió Universitària · www.veu.ua.es