s MUA, Museu de la Universitat d'Alacant

// 30.01.2006 - 18.02.2006 / Sala ALTAMIRA

MANGA JAPONÉS

Colección Raúl Rodriguez


El manga és fenomen mediàtic i social al Japó, nascut dels antics Choujugiga, entre els segles XI i XII, intuït durant el període Edo a través dels ukiyoe, com a primera forma d’art vagant pareguda a una història contada en dibuixos, crescut gràcies a les influències europees adoptades durant l’era Meiji i madurat, ja en el segle XX, per obra d’una societat desmoralitzada i vençuda que va buscar refugi en l’oci, com a evasió d’una guerra devastadora.

Manga és un terme encunyat per Hokusai Katsushika per primera vegada en el segle XIX per a un dels seus ukiyoe. El kanji man (informal) i ga (dibuix) s’uneixen per a crear un concepte d’art que avui dia mou masses de seguidors en llocs tan allunyats del Japó com els Estats Units, Espanya, Xile, França, Itàlia o Anglaterra.

Com és possible que l’etern germà pobre del suprem art de la pintura moga xifres multimilionàries en tot el món, i en qüestió d’escassos trenta anys s’haja estés, acaparant l’atenció de xiquets, joves i adults per igual? Publicacions setmanals de deu milions d’exemplars, amb tirades extra de sis milions més si en el capítol de la setmana finalment Son Goku derrota el mutilat Freezer. Editorials especialitzades només en manga per a xiques o Shoujo, d’altres en manga per a xics o Shounen, d’altres que publiquen manga pornogràfic o Hentai, que representa una quarta part de les vendes totals...

Sens dubte el manga ha deixat de ser un producte minoritari conegut per uns pocs fora del Japó i s’ha convertit en part integrant de la cultura de l’oci d’avui dia. Des d’Astroboy fins a Ghost in the Shell, el manga –i el seu vessant animat, més conegut com a anime– han fet que les grans editorials i productores espanyoles canvien la seua política i tracten el còmic japonès com es mereix. Mangakes de la talla de Katsuhiro Otomo, Akira Toriyama, Rumiko Takahashi, Masamune Shirow, Masakazu Katsura, Go Nagai, Masashi Kishimoto, Kia Asamiya, Masami Kurumada, Matsumoto Izumi, Hayao Miyazaki, Yukito Kishiro i un etcètera que certament en sorprendria més d’un, creadors de manga que formen ja part de les nostres vides, com Akira, Dragonball, Ranma ½, Appleseed, Vídeo Girl Ai, Mazinguer Z, Naruto, Silent Mobious, Saint Seiya, Kimagure Aurenja Road, Nausicaa o Gunm, sens dubte han contribuït que el manga siga tingut molt en compte fora de les seues fronteres, i no hi ha dubte que és l’aliment de les noves generacions que potser el convertiran d’ací a uns quants anys en el nou estàndard del còmic, que desbancarà la factoria Marvel o DC. Però bé, això només el temps ho dirà.

Tornar